Katsojani Jarmo kysyi alla olevan minkä ostaisin -videoni katsottuaan: Kiitokset erinomaisista videoistasi. Yksi asia häiritsee näissä, että puhut todella vähän autojen ruostesuojauksista. Minustahan yksi tärkeimmistä asioista käytettyä autoa hankkiessa on katsoa auton pohjan kunto. Suolaiset tiet varsinkin siellä pääkaupunkiseudulla tuovat varmasti ongelmia. Videoillasi autoilla on ajettu satoja tuhansia kilometrejä ja sinun mukaasi voi hankinnan tehdä tietämättä mitään auton pohjan kunnosta. Olisi mielenkiintoista saada näkökulmasi myös tähän asiaan, kiitos. Terv. Jarmo, Heinola
Vastaukseni:
Hyvä pointti, Jarmo! Miksi en suoraan ota kantaa tähän eli aina erittäin suositeltavaan ruostesuojaukseen? Havaintojeni mukaan ruostesuojaus kuuluu aniharvan suomalaisen agendalle, joka on tosi harmi juttu.
Uudemmissa se johtunee ainakin osittain siitä, että iso osa uusista autoista ostetaan A) leasingyhtiöiden toimesta työsuhdeautoiksi, B) yksityishenkilön ostaessa, vain muutaman vuoden käyttöön. Se ei silloin kiinnosta.
Paras suoja tulee, kun ruostesuojauksen ruiskuttaa uuteen autoon, mutta suosittelen lämpimästi sen hoitamista myös käytettyyn. Käytettyjen puolella se on harvinaista, jos laskemme mukaan koko suomalaisen vuosittaisen noin 600 000 käytetyn kauppaa.
Tärkeä huomio asiaan on myös, että ruosteenestokäsittely pitää huoltokäsitellä uudelleen jos nyt ei ihan vuosittain niin muutaman vuoden välein. Parempi teho toki tulee, jos huoltoruisketaan vuosittain. Tämä jää useimmilla tekemättä.
Tulevaisuudessa voisin ottaa asia painokkaammin esille, sillä ruosteensuojaus sopii Suomessa käytettävään autoon ja erityisesti suolateiden "valtakunnissa" eli Etelä-Suomessa, kuin nyrkki silmään. 👊🤩🎯
Loppukaneettina: Jos olisin ostamassa käytettyä autoa ja finaalissa ennen lopullista valintaani olisi kaksi hyvin samanlaista vaihtoehtoa ja toisessa olisi ruosteensuojaus ja toisessa ei, valitsisin ruostesuojatun yksilön sata kertaa sadasta. 👍
Auto-Antti Liinpää, KaaraTV