Sähköautot pelottavat ja huolestuttavat monia suomalaisia

Sähköautot pelottavat ja huolestuttavat monia suomalaisia

Sähköautot pelottavat, epäilyttävät ja harmittavat monia suomalaisia. Kysymyksiä herää. Viimeksi 26.6.2023, kun raportoin Auto-Antti KaaraTV:n YouTubessa Shorts-videossa käyttötestiauto Tesla Model 3:lla tekemästäni reissusta Rukalle. Kerroin videossa kaunko latauksissa meni. Aiemmassa videossa kerron, kuinka monta kertaa auto piti ladata, että pääsin Helsingistä Rukalle.

@mobydick9106 kirjoittaa tämän videon kommenteihin:


Eniten kiinnostaisi tämä akuston elämänkierto. Teslan elämänkaari muutenkin.


1. Mistä akku tulee, kuka sen louhii, miten sen päästöt?


2. Akun elämänkaari päästöineen vs bensa/diesel vankkuri?


3. Akuston huolto/vaihtomaksut? Vielä ei pystytä vaihtamaan moduulin sisällä olevia komponentteja vaan aina vaihdetaan koko moduuli. (Mites se kosteus teslojen akustoissa?)


4. Mistä sähkö tulee? Sen päästöt? Kuluttajan auto (tesla) ei ole ajossa päästöllinen, mutta aiheuttaa silti isommat päästöt elämänkaarensa aikana kuin vakio suomen liikenteessä oleva 15-25v vankkuri.


5. Sähköautojen jälleenmyynti käytettyjen markkinoilla?


6. Tesla kysymys, kuinka sujuu teslan huollot ym kun ne ovat olleet kovasti tapetilla. Moni joutunut tappelemaan kuka korvaa, korjaa jne.


Sähköautot on valitettavasti vielä lastenkengissä eivätkä ole luotettavia. Voidaan puhua ihan "sattumista" kuinka litiumakustoja roihahtanu latauksessa, kolareissa. Akuston paino syö hyötykuormaa todella paljon vs nykyaikaiset pien polttomoottori turbotetut koneet.


Haluaisinkin nähdä kunnon podcastin aiheesta jossa 2 vannoutunutta ja tutkinutta sähköauton puolesta puhujaa vs 2 polttomoottorin. Tätä emme valitettavasti tule näkemään kun sähköautoja lobataan niin kovaa viherpesun myötä. Sähkö ei ole kulkuvälineissä uusi keksintö. Tässä keksitty 2000 luvun puolella ns. pyörä uudelleen.


Vastaukseni yllä oleviin @mobydick9106:n kysymyksiin:


Nämä ovat hyviä kysymyksiä, jotka koskevat monia sähköautoihin liittyviä näkökohtia. Yritän vastata niihin parhaan ymmärrykseni mukaan.


Nykyaikaiset sähköauton akut käyttävät yleensä litium-ioniteknologiaa. Litium louhitaan usein Etelä-Amerikassa, Australiassa ja Kiinassa. Louhinnan päästöt ovat merkittäviä, mutta on tärkeää huomata, että myös polttomoottoriauton valmistuksen hiilijalanjälki on suuri, sillä teräs ja alumiini vaativat paljon energiaa tuotannossa.


KaaraTV:n käyttötestissä olevan Tesla Model 3 SR+:n akku on tyyppiä LFP. Mitä se tarkoittaa?


Lyhyesti: Litium-rauta­fosfaatti­akku (LiFePO4-akku tai LFP) on litiumioniakku, joka käyttää litiumrautafosfaattia (LiFePO4) katodimateriaalina. Litium-rauta­fosfaatti­akkukennon nimellinen jännite on 3,3 V. Litium-rauta­fosfaatti­akku kestää tuhansia lataus-purku-jaksoja ja se on perinteisiä litiumakkutekniikoita turvallisempi. Ominaisuuksiensa takia sitä pidetään sopivana akkuna sähköautoihin.


Lähde: Wikipedia. Voit lukea koko Wikipedian LFP-akkuja käsittelevän artikkelin 👉 fi.wikipedia.org/wiki/Litium-rautafosfaattiakku


Akkujen hiilijalanjälki riippuu suuresti niiden valmistustavasta ja alkuperäisestä energialähteestä. Jotkut tutkimukset osoittavat, että sähköautot tuottavat elinkaarensa aikana vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriautot, erityisesti alueilla, joilla sähkö tuotetaan pääasiassa uusiutuvista lähteistä.


Suomessa sekä ABC että K-lataus ilmoittavat, että heidän latauspisteidensä sähkö on tuotettu ympäristöystävällisellä tuulivoimalla. KaaraTV:n käyttötestiauton latauksista 95 % tapahtuu joko ABC:n tai K-latauksen pisteellä.


Polttomoottorin päästöt syntyvät suoraan auton käytöstä, kun taas sähköauton päästöt syntyvät pääasiassa valmistuksessa.


Akkujen huoltokustannukset ja vaihtohinnat voivat vaihdella. Tesla itse lupaa akkujensa kestävän 480 000-800 000 kilometriä ennen kuin niiden kapasiteetti laskee alle 80 prosenttiin alkuperäisestä.


Akun vaihtaminen on kallista, mutta tekniikan kehittyessä hinnat ovat laskeneet. Kosteus on tekijä, joka voi vaikuttaa akun elinikään, mutta autojen suunnittelussa on otettu huomioon erilaiset sääolosuhteet.


Sähkön lähde ja sen päästöt vaihtelevat maittain ja alueittain. Joissakin maissa, kuten Norjassa ja Islannissa, suurin osa sähköstä tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä.


Toisissa maissa, kuten Puolassa tai Kiinassa, suuri osa sähköstä tulee hiiltä polttavista voimaloista. Siitä huolimatta, useat tutkimukset osoittavat, että sähköautot tuottavat elinkaarensa aikana vähemmän päästöjä kuin vastaavat polttomoottoriautot, jopa hiilivoimalla tuotetulla sähköllä.


Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on aihe, jota tutkitaan aktiivisesti. Yleisesti ottaen sähköautot säilyttävät arvonsa hyvin, mutta se riippuu useista tekijöistä, kuten akun kunnosta, mallista ja merkistä.


Käytettyjen sähköautojen markkinat kehittyvät jatkuvasti, ja niiden suosio kasvaa sitä mukaa kun tietoisuus ja ymmärrys sähköautoista lisääntyvät.


Tesla pyrkii tarjoamaan mahdollisimman hyvän huoltokokemuksen omistajilleen, mutta on raportoitu tapauksia, joissa asiakkaat ovat kokeneet ongelmia huoltokäytännöissä.


Ongelmia voi ilmetä korjauskustannuksissa, varaosien saatavuudessa ja vastuukysymyksissä. Tesla on kuitenkin kehittänyt ainutlaatuisen "over-the-air" -päivitysjärjestelmän, joka voi korjata joitakin ongelmia etänä, mikä voi vähentää tarvetta perinteiselle huollolle.


Sähköautojen tekniikka on kehittynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä, mutta kuten kaikki teknologiat, ne eivät ole täydellisiä.


Onnettomuudet ja akkujen ylikuumeneminen voivat aiheuttaa riskejä, mutta samanlaisia riskejä on myös polttomoottoriautoissa.


Akkuteknologian kehitys on jatkuvaa, ja sen tavoitteena on parantaa turvallisuutta, tehokkuutta ja kestävyyttä.


Podcastit ja keskustelut, joissa kohdataan sähköautojen ja polttomoottoriautojen kannattajia, voisivat olla erittäin hyödyllisiä ja mielenkiintoisia. Jokaisella teknologialla on omat etunsa ja haittansa, ja näistä keskustelemalla voimme oppia paljon.


Vaikka sähköautot eivät ole uusi keksintö, niiden käyttö ja hyväksyntä ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina, ja ne voivat olla osa ratkaisua ilmastonmuutoksen torjumiseksi.


Jos haluat kuulla laajemmin, miten reissu Helsingistä Rukalle meni ja kuinka takaisinmatka pohjoisesta Ylläsjärveltä Tampereen seuduille sujui, tule katsomaan videot KaaraTV:n sisäpiiristä uusimmat ohjelmat -sisältöalueelta.


Auto-Antti Liinpää, KaaraTV

KaaraTV:n sisäpiiriin katsomaan joka viikko päivittyvää Uusimmat ohjelmat -sisältöaluetta
KaaraTV:n sisäpiiriin katsomaan joka viikko päivittyvää Uusimmat ohjelmat -sisältöaluetta
Powered by