Katsojalta tuli palaute liittyen alla olevaan videoon, jonka alta löydät vastaukseni. Katsoja:
Mikä ihme siinä on niin työlästä käydä tankkaamassa auto. Eikä yhtään vaikeampaa kuin lataaminen. Olen ajanut volkkarin kahta eri sähköautoa, eikä mulle ole tullut hinku vaihtaa Diesel Passattia sähköautoon. En vastusta, eikä varsinkaan ID 3 ole hiljainen. Laiskuuden huippu jos ei jaksa muutamaa minuuttia seistä. Kannattaa jäädä soffalle makaamaa. Tämä sähköautojen ylistäminen alkaa ärsyttää. Ei ne nyt mitään ihmeiden tekijöitä ole.
En ole aivan varma mihin tämä liittyy, mutta ihan vain kaikille kommentoijille yleisenä ohjeena:
Koeajan ja testaan valtavan määrän autoja vuosittain, joka sisältää erittäin massiivisen määrän ajatuksia, kokemuksia ja kommentointia autoista ja autoalasta.
Yhden koeajon perusteella et voi ainakaan minun sanomisiani tulkita yksioikoisesti. Tai jos sen teet, tulkinta on kovin kovin vajavainen. Suorastaan epätosi.
Sähköautoihin, niiden lataamiseen sekä polttomoottoriautojen tankaamiseen muutama fakta:
1) Jos sinulla on kotilataus, sähköautolla ajaminen arjessa poislukien pidemmät matkat, on huomattavasti helpompaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen, koska "tankki" on täynnä aina kun lähdet kotoa.
2) Optimoimalla eli lataamalla sähköauton kotona edullisen sähkön aikaan tekee sähköautolla ajamisesta selvästi edullisempaa ainakin energian suhteen kuin mitä polttomoottoriautolla ajaminen maksaa. Hankintahinta, vakuutukset, renkaat yms. on eri keskustelun aihe, mutta toki vaikuttavat autoilun kokonaiskustannuksiin.
3) Jos olet sähköautolijana julkisten latauspisteiden varassa, on sähköautoilu verrattuna polttomoottoriautoiluun todella paljon työläämpää ja vie ihmisen aikaa selvästi enemmän, koska varsinkin talvella lataamista pitää harrasta paljon, jos ajat paljon.
4) Pidemmillä matkoilla sähköautolla ajaminen vie enemmän aikaa kuin polttiksella ajaminen, koska lataus kestää suurteholaturillakin kauemmin kuin polttomoottoriauton tankkaaminen.
5) Sähköauton kulutus talvella on huimaa ja se tekee matka-ajosta selvästi työläämpää ja stressaavampaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen. Erityisesti kylmään aikaan.
Tuore esimerkki marraskuulta 2024: Sunnuntaina aamupäivällä sähköautolla, Peugeot E-5008 kesärenkailla, 73 kWh akusto, WLTP-mittauksella: 502 km, Hämeenlinnaan ja takaisin.
Lähdössä auto näyttää akuston varaukseksi 91 %. Toimintamatkaennuste: 475 km. Tienpinta kylmä ja märkä. Sataa.
Hämeenlinnassa varaus selvästi alle 50% ja ennuste 189 km. Ei siis mahdollisuuksia päästä sama 114 matka takaisin Helsinkiin ilman isoa stressiä virran loppumisesta.
Pakko ottaa virtaa sisään 14 minuuttia ja 11,6 kilowattituntia. Perillä Helsingissä toimintamatkaennuste näyttää 45 kilometriä.
Polttomoottoriautolla ajaessa kustannus olisi ollut isompi, mutta yhdellä tankilla olisi usempien polttiksien tapauksessa ajanut saman 228 kilometrin reissun kaksi kertaa edestakaisin, ja tähdennetään vielä: ilman välitankkauksia
6) Sähköautolla ajaminen on selvästi mukavampaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen. Siihen vaikuttavat: Hiljaisuus, välitön voima sekä polttomoottoriautoa todella paljon sujuvammin toimiva voimalinja.
7) EU:n poliittiset päätökset vaikuttavat, että yhä useampi siirtyy jo ennen vuotta 2035 sähköautoilijaksi, ja vuodesta 2035 lähtien ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan ei uusia polttomoottoriautoja saa Euroopan unionin alueella myydä. Se vaikuttaa isosti siihen, että yhä useampi ajaa sähköautolla vuoden 2035 jälkeen. Vuoteen 2035 on enää vain 11 vuotta ja 54 päivää.
Antti Liinpää, KaaraTV