Miten suhtautua Mercedes-Benz E-sarjan tyyppikoodin W212 ja S212 käytettyihin yksilöihin - uskaltaako ostaa?

Miten suhtautua Mercedes-Benz E-sarjan tyyppikoodin W212 ja S212 käytettyihin yksilöihin - uskaltaako ostaa?

Alla oleva video kirvoitti YouTubessa keskustelua. Videolla kerron ensifiilikset vuoden 2013 ja 203 000 km ajetun Mercedes-Benz E-sarjan farmarin koeajossa. Ko. tyyppikoodilla W212 (sedan) ja S212v (farmari) yleisimmät tyyppiviat käyn läpi varsinaisessa koeajovideossa, joka on tarjolla KaaraTV:n sisäpiirissä. Video kirvoitti katsojissa kysymyksiä. Tässä kaksi tärkeintä ja alla vastaukseni: Onko tässä 2.0, 184 hv bensaturbon-versiossa jakopään ongelmia? Oliko dieseleissäkin jotakin ongelmaa?

Vastaukseni:


Kyllä, Mercedes-Benz E 200 (S212 ja W212) -mallissa, jossa on bensakäyttöinen turbomoottori, on raportoitu jakopään ongelmia, erityisesti nokka-akselin ketjun venymiä. Tämä on valitettavasti melko yleinen ongelma monissa nykyaikaisissa autoissa, eikä Mercedes ole tässä suhteessa poikkeus.


Vastaukseni kysymykseen kaksi: Oliko dieseleissäkin jotakin ongelmaa?


Myös W212:n ja S212:n dieselkoneissa on ollut ongelmia, mutta on hyvä muistaa, että nämä ovat kokonaisuus ja myyntimäärät huomioiden yksittäisiä tapauksia.


Myös se on hyvä muistaa, että monet tekijät, kuten erityisesti huoltohistoria ja esimerkiksi ajotyyli vaikuttavat siihen, millaisia ongelmia autossa voi esiintyä.


Yleisimpiä ongelmia, joita W212-mallin dieselmoottoreihin on liitetty, ovat:


  • Jakoketjun ongelmat: Ketjujen venyminen tai katkeaminen on ollut yksi yleisimmistä ongelmista. Tämä voi aiheuttaa moottorin vaurioita ja kalliin korjaustarpeen.


  • Hiukkassuodatin: Hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja regenerointiin liittyvät ongelmat ovat myös olleet esillä.


  • Injektoriongelmat: Injektorien kulumisesta tai vuotamisesta johtuvat ongelmat voivat vaikuttaa moottorin suorituskykyyn ja polttoaineenkulutukseen.


  • Öljynkulutus: Jotkin moottorit ovat kuluttaneet öljyä enemmän kuin valmistajan ilmoittama.


  • Turboahdin ongelmat: Turboahtimen rikkoutuminen on ollut toinen yleinen ongelma.


On tärkeää huomata, että kaikki W212- tai S212-mallit eivät kärsi näistä ongelmista. Moni omistaja on kokenut autonsa erittäin luotettavaksi.


Lisäksi Mercedes-Benz on julkaissut useita takaisinkutsuja ja parannuksia, jotka ovat kohdistuneet näihin ongelmiin.


Miten asiaan kannattaa suhtautua, jos mielit ostaa W212- tai S212-Mesen?


  • Tutki yksittäisen auton historiaa huolellisesti: Kysy myyjältä huoltohistoriasta ja tarkista, onko auto ollut takaisinkutsujen kohteena.


  • Lue käyttäjien kokemuksia: Suomenkieliset keskustelupalstat, kuten Mersuforum, voi tarjota hyödyllistä tietoa.


  • Kysy asiantuntijan mielipidettä: Jos olet harkitsemassa W212-mallin ostamista, kannattaa käydä auto katsastamassa luotettavalla korjaamolla tai katsastusasemalla.


Muista, että jokainen auto on yksilö, ja se on asia, jota useimmat autoliikkeet haluavat häivyttää.


Valitettavasti tosi moni suomalainen, joka ei ole kiinnostunut autoista, ostaa sikaa säkissä. Eli luottaa siihen, että tämä on varmasti tosi hyvä yksilö, kun myynti-ilmoituksessa ei ole kuin varustelistaus. Väärin. Kyseinen yksilö on ostajan kannalta pimeässä tallissa, eikä juuri niitä tärkeitä yksilökohtaisia tietoja ole tarjolla.


Älä siis osta sikaa säkissä. Tarkista tiedot, huoltohistoria, korjaukset, takaisinkutsut jne. Aiheesta lisää alla olevalla videolla

Auto-Antti Liinpää, KaaraTV

KaaraTV:n sisäpiiriin katsomaan joka viikko päivittyvää Uusimmat ohjelmat -sisältöaluetta
KaaraTV:n sisäpiiriin katsomaan joka viikko päivittyvää Uusimmat ohjelmat -sisältöaluetta